Leta i den här bloggen

lördag 6 september 2014

Summering av vårt gröna band

Nu när vi är klara med våran långtur så nu ska vi försöka att summera det hela.
På det stora hela kan vi säga att vandra genom hela svenska fjällkedjan är ett helt underbart sätt att spendera en sommar på. Alla underbara dagar vi har haft med sol och fint väder hör nog till ovanligheterna för vi har nog bara haft ca 14 av 76 dagar då vi behövt ha rengnkläderna på oss större delen av dagen och det är ingenting. Vi har inte haft några större bekymmer med mygg och knott heller förutom några få dagar :-) tack och lov för det !!  Och vi har inte heller haft några större problem med några krämpor efter det att Annies knän blev bra igen. För även om vi har varit trötta och möra så har vi kunnat njuta av den största delen av våran vandring :-)  så här följer lite tankar om planering och utrusting som vi är extra nöjda eller missnöjda med .

Planering
- att vi inte hade planerat \ köpt någon karta över den sista biten över våran vandring in i Norge
+ att vi gick genom Norge och fick då chansen till att jämföra fjäll i Norge och Sverige.
- att vi inte hade planerat hur vi skulle ta oss hem efter att vi var framme i Treriksröset.  Räknade inte med att resan skulle ta tre dagar :-(
+ att vi skaffade en nyckel till dom norska stugorna. För det är dom finaste stugorna vi har sovit i någonsin. Och det kostade bara 150 kr natten som medlem.
+ att vi tog med fiskeutrustning, gott med färsk fisk emellanåt.

Utrusting
+-Exped synmat 7 ul
- att pontus liggunderlag gick sönder effekt 20 dagar :-( + Annies liggunderlag har klarar sig hela turen, varit riktigt skönt att sova på, lätt och tog ingen plats alls :-)
+ Brunton resync batterier. Helt underbara batterier som vi har laddat all vår elektriska utrusting med :-)
Vi kan inte annat än att rekommendera dom till alla som vill kunna ladda telefoner eller vad som hälst som kan laddas med USB . Dom två vi har haft med oss har utan bekymmer räckt i tre veckor utan att behöva ladda om dom . Så vi kommer inte att ta med oss solcells laddare något mer.
+ the noth Face zealot 70 L en helt underbar ryggsäck som är stabil och skön att bära och ser ny och fräsch ut efter 76 dagar
 +Sea to summet X-bowl en riktigt bra tallrik/matkåsa som tar liten plats och tråts att den verkar ömtålig har dem varit riktigt pålitliga .
+ ETA power mf ett riktigt pålitligt kök som går att använda med allt från gas till fotogen. Den enda nackdelen är att det är ett ganska stort kök så om man bara ska koka vatten finns det bättre, mindre och lättare kök, men vill man kunna steka en fisk eller bara laga riktig mat är det helt underbart :-)
+ Exped Orion tält . Lätt att slå upp och tål allt väder svenska fjällen har att erbjuda. Om möjligt lite tungt 3,3kg men det är det värt att sova gott  :-)

Deta är det vi är riktigt nöjda eller missnöjda med och har ni planer på att göra gröna bandet och vill ha tips så är det bara att fråga :-)

Vi vill tacka alla som har hjälpt oss under vårat lila äventyr :-)

Hela familjen Eliasson  för hjälpen med att skicka våra matdepåer och för alla uppmuntrande samtal längs vägen och alla goda råd vi fått )

Pontus mormor och morfar ( även dom för hjälpen med att skicka våra matdepåer och för alla uppmuntrande samtal länsvägen och alla goda råd vi fått )

Pontus farmor ( för henes goda råd och uppmuntran )

Hela familjen Appelholm / Martini ( för deras stöd och intresse under vårat äventyr )

Och så klart så vill vi tacka allt underbart folk vi mött på våran vandring ( oavsett om ni bara sakt hej eller vandrat och pratat med oss under en hel dag :-)

Och så klart vill vi tacka alla underbara campingar/stugbyar/fjällstationer för att dom har viljat hjälpa oss genom att vi fått skicka våra depåer till dem.

Så tusen tack till er alla för att ni förgyllt våran sommar :-)

Dag 76 Moskanjavri till Treriksröset

Vaknade piga och taggade för våran sista dag på denna tur :-) så dagen till ära var det frystorkat till frukost :-) så klockan 08:30 började vi att gå och vi gick på ända tills klockan var 12:00 och åt frystorkad lunch sen gick vi dom sista 8 km utan att stanna. ( märks inte att vi ville fram va ? ) så klockan 16:20 var vi äntligen framme vid vårt mål !!!!! Äntligen kunde vi lägga händerna på Treriksröset !!! Fy fan vad vi är glada nu !!!  Den välkylda ölen som legat och frestat en nu i över en vecka var helt underbar att få öppna och hälla i sig.Så nu ska vi bara försöka ta oss hem sitter och väntar på båten till Finland där vi ska ta bussen till Sverige och sen bär det av med tåg hem :-) om båten nu kommer :-/ för vi har inte hittat några tider eller numer vi kan ringa ? Frågade aldrig i stugan eftersom vi passerade den så tidigt på morgonen låg värden och sov. Men det märker vi nog om den kommer i dag eller i morgon :-/

Frame äntligen frame !!!!

Dag 75 Buossir till Moskanjavri

Vaknade pigg och glad till ett kallt tält :-) sovigt som en stock .:-) Annie hade dock frusigt lite :-(
Men effter lite pannkakor till frukost hade även hon fått upp värmen. Från tältet såg vi hur molnen låg ett tio tal meter över vårat tällt och stigen vi skulle gå på försvann rakavägen in bland molnen :-/ så hela förmiddagen fram till lunch så har det varit ganska ruggigt. Effter att vi ätit lunch så höjde sig molnen och det blev betydligt varmare i luften :-)
Förutom att det var kallt på förmiddagen så har vi mått riktigt bra i dag då vi räknade ut att vi borde vara frame vid Treriksröset i morgon kväll :-) så vi gick på en timme extra för att korta ner morgondagens etap :-)
Så nu när klockan  blivit 18:30 ligger vi i tältet mätta och varma och försöker förstå att vi borde vara framme i morgon :-)

Ca 24 km avklarade i dag
 Försöker att fatta att vi är i mål imorgon om inget oplanerat skulle hända !

Dag 74 Jerta till Buossir

Vaknade innan klockan började ringa idag . Annies tur att steka pannkakor och dom blev jätte goda :-) så när vi började gå vid 09:00 så var vi mätta och pigga. dagen började med en lång nedförsbacke vilket var skönt och sedan ett vattendrag vi var tvungna att passera :-) när vi var över ån så såg vi hur det välde ut dimma ur det passet vi skulle gå genom, fint tyckte vi då men när vi passerade krönet till passet så var det riktigt bistert och ruggigt och tjockt med dimma :-/ vi trodde inte det skulle hålla i sig mer än en timme men vi hade fel,! i 4 timmar gick vi och frös i dimman innan vi kom ut ur den !  Samtidig som vi kom ut ur dimman såg vi Därtahytan dit vi skyndade oss för att komma in och värma sig . Väll där inne möte vi ett par norrmän  som går Norge på längden ( sama par som dagen innan ) så vi satt och pratade med dom i en timme, innan vi tog dom sista 3km för dagen. Den sista biten var riktigt stenig så vi var rädda att det skulle bli svårt att hitta tältplats, men vi hittade till slut en fin platt plätt som vi slog upp tältet på. Så nu när alla kvälls bestyr är färdiga sitter vi och planerar för våra sista dagar på dena härliga resa :-)

Ca 20 km avklarade i dag

Dag 73 Blåfjellet till Jerta

Vaknade och märkte att tälltet var blöt av dagg och kondens :-( men vädret var bra, blå himmel och sol :-) idag hade vi äggröra :-( inte min /pontus favorit rätt men det gick ner tillslut :-/ när vi var klara med alla morgon bestyr så började vi gå på mot nästa norska stuga och vägen dit var mycket fin stig som gick längs med en å nästan hela vägen förutom den sista 4 km var brant uppförsbacke :-( vi började på 350 möh och dagens mål låg på 1000 möh utdraget på 7 km så hela eftermiddagen har vi gått uppåt . När klockan var 16:35 så  började vi leta effter en lämplig lägerplats och när vi hittade en så såg vi en packad fjälpulka med skidor med stighudar på :-/ så vi blev nyfikna och tog en närmare titt .
Pulkan var full av vatten och skidorna var rostiga . Så vi började leta effter ett namn så vi åtminstone kunde ta reda på om personen som lämnat all utrusting var okej? När vi väll öppnar packsäcken så var även denna full av vatten och fuktiga kläder men vi fick tag på ett namn och adress så vi ska se om personen är okej ( det var en kvinna från Skottland och hon lämnade kvar vinterutrusting för över 15000 kr ) men när vår nyfikenhet stillats så började vi slå upp vårt lägen och laga mat för nu var vi hungriga :-) så maten bara gled ner i magen och det gjorde våran efterrätt också :-) nu återstår bara högläsning och att sova :-)

Ca 19 km avklarade i dag

Dag 72 Gaskashytta till Blåfjellet

God morgon världen. En helt underbar start med sol, god nattsömn och äcklig müsli. Ser ut att kunna bli en lika fin dag idag som vi hade igår. Vi gjorde de rent och snyggt i stugan efter oss, packade och började vandringen i kortärmat. Denna dag har vi gått i en 4 timmar lång uppförsbacke under förmiddagen som alltid när man kommer till ett krön tror man att det är toppen, men icke, det kommer alltid ett nytt krön efter det första. Här är helt underbart vackert, vart vi än vänder oss finns det nya bergmassiv med snötäckta toppar, små vattenfall, jockar, gräsbeklädda hedar, snenrösen med alla olika sorters lavar på, fjällbjörkar krökta i alla vinklar och här går vi mitt i detta paradis utan någon som helst brådska och njuter av livet. Middagen åt vi nedanför ett litet vattenfall, hann precis sätta oss ner när det flög förbi en liten sparvhök, trevlig prick. Äta kan vi vid de här laget så snart fanns det inte mer än lite smulor kvar av den för 5 min sedan stora middagen. Vandringen fortsatte mot Vuomahyttan där vin hade en snabb choklad och dasspaus innan vi fortsatte de sista 3-4 km till den uttänkta lägerplatsen. Pontus hittade en trevlig glänta där vi reste tältet, otroligt nog ät myggen i Norge lika hårdhudade som folket här uppe för dem är fortfarande på hugget trots kylan. Frystorkat med extra potatismos, köttfärs och ost gör susen även för den hungrigaste rödtotten i detta tältet så nu sitter vi med te och cappuccino och värmer oss i tältet. Blir kallt så fort solen går ner, hoppas på norrsken snart.

Dag 71 Lairevaggegardi till Gaskashytta

Vaknade nästan utvilade då vi sovigt gott men nu börjar det att kännas att vi varit ute på tur i över 70 dagar. I dag hoppas vi att nå en annan norsk stuga som borde ligga ca 23 km bort. Stigen har fortsatt att ta oss över fantastiska fjäll med helt otrolig utsikt :-) vi funderar starkt att komma hit upp och vandra flergånger ( mycket finare än Kungsleden ) och efter tre-fyra timmars vandring kom vi fram till en by vid altarvatnet där norska turistföreningen också har en stuga, den var full av folk så vi satt utanför och lagade lunch. Och när vi hade ätigt klart såg vi att det var ca 12 km kvar till den andra stugan vi skulle mot och det var inte så långt tänkte vi och kollade på klockan som hunnit bli 13:30 så vi borde vara frame vid 17:30 trodde vi och fortsatte gå. Vägen dit var rätt tung vandring i björkskogen med en massa upp och ner :-( men fram kom vi, lite senare än vi tänkt men i kväll kan vi sova i en säng :-) denna stugan var minst lika fin som den sista vi var inne och kollade i :-) det verkar som norrmännen är kapabla att städa efter sig och ta hand om sina stugor även om dom är obemannade :-) något som inte fungerar i Sverige :-(  så i kväll ska vi bara njuta av att bo inne i denna mysiga stuga :-)

Ca km (???) fortfarande ingen karta

Idyllisk lunchplats nedanför ett litet vattenfall.